23 Kasım 2010 Salı

KAMERALI ADAM

Dziga Vertov'un son sessiz 1929'da çektiği belgesel filmdir.Kent semfonilerinden etkilenmiş ama farklı bir filmdir. Her şeyi yalın çıplaklığı ile sine- göz vasıtası ile seyirciye yansıtıyordu.Moskova'da gün doğuşundan geceye dek olanlar filmin kahramanı olan kamera tarafından izleniyordu. Bölünmüş çerçeve, çoklu bindirme teknikleri kullanılmıştır. Hızlı yazımlanmış çekimlerle harekete ve zamana müdahale edilmiştir. Her hangi bir oyuncu ya da dekor ya da kurmaca yoktur. Genç Sovyetlerde şehirleşme, makineleşme ve insanla makinenin uyumu vurgulamıştır. Vertov Sinema'nın gerçeğin düzenlenmiş hali olması gerektiğini savunuyordu. Kurmacaların seyirciyi afyon gibi uyuttuğunu söyleyerek eleştiriyordu. Bu nedenle Kameralı Adam' da gerçeği çarpıtmadan yansıtmayı başarmıştır.
Çalışan işçi sınıfının sosyal ve kültürel ihtiyaçlarına cevap verecek lokalleri, barları, halk plajlarını, sosyalizmin ruhunu güçlendiren kolektivist sporları (sırıkla atlama, gülle atma, atletizm) gösteren film sosyalist gercekliğe dayanmıştır. Filmin bir amacıda sinemanın olanaklarını halk tanıtmaya çalışmaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

DZIGA VERTOV

Asıl adı Denis Arkadievich Kaufmandır. Fturist akımda yer almış olup, Sine Göz akımının kuramcısıdır. Sovyet sinamasının en önemli isimlerindendir. İlk sesli belgesel yapımcısı ve ilk görüntü üzerine yazı uygulamasını yapan yönetmendir. Görüntü yönetmeni Boris Koufman'ın ağabeyi, Varolmanın dayanılmaz hafifliği film'inin yönetmeni Phillip Koufman'ın amcasıdır. Seneryo ile çekime karşıydı. Sinemanın izleyiciyi uyuşturduğunu ileri sürerek sine-göz akımını başlattı. Ona göre kameranın çektikleri iyi bir montaj ile çarpıtılmadan seyirciye aktarılmalıydı.



Kameralı Adam